Eksempel på SaaS-landingsside i 2024 som konverterer: Så bra kan det gjøres!

Hva er en SaaS-landingsside?

En SaaS-landingsside er en nettside dedikert til ett av dine digitale produkter. Med å ha full fokus på akkuart den ene produktet, og verdien akkuart det produktet gir kunden kan man en mye rettet kommunikasjon og det, gjort rett, vil konvertere mye bedre en å bare sende folk til din vanlige hjemmeside. Spesiellt hvis du kjører betalt trafikk er idag nesten et krav at du har en koverteringsoptimert landingsside.

Planlegg landingsssiden

      • Gjør research på din kjøperpersona

      • Skriv ned problemene målgruppen din opplever

      • Forklarer hvordan produktet ditt løser dette problemet

      • Forklarer hvorfor produktet ditt er bedre sammenlignet med konkurrentenes

    SaaS produkter kan gjerne bli abstrakt og det blir lett å fokusere på funksjonene til produktet. Målgruppen din er ikke så interessert i dette tidlig i kjøpsfasen, de er mer opptatt av hvilke problemer det løser for dem. Det kan være at det sparer kostnader for dem, at det øker kvalitet på noe for dem eller at det kan spare dem for mye arbeid. Først etter at kunde føler at ditt produkt løser disse problemene kan man snakke om funksjonene.

    Eksempel på SaaS-landingside med høy konverteringsrate

    Fiken.no

    Fiken er en av mine favoritter – fordi den gjør noe komplekst og uforståelig for mange, om til noe enkelt.

    Her er en oversikt over hele landingssiden (Mars 24). Under bryter jeg opp og kommenterer hver seksjon. 

    Gjennomgang av Fiken landingsside

    Seksjon 1 – HERO seksjonen

      • Klar og overbevisende: “Superenkelt regnskap”

      • Fokus på fordeler: Fremhever en lovnad om at Fiken gjør noe komplekst til noe enkelt.
      • Undertksten: “Regnskap er enklere enn du tror, med Fiken klarer du det selv” forsterkes inntrykket av at dette produktet er for meg til tross for at jeg ikke kan mye om regnskap. 
      • CTA (Call to Action) er Prøv Fiken Gratis. Dette vil være en lavterskel CTA som omgående fjerner mye usikkerhet.

    Seksjon 2.
    Understreker at Fiken er for alle som driver liten bedrift. Det er viktig å definere HVEM produktet er for. Ved å forklare at her brukes enkle uttrykk og ved å bruke ord som “oss” viser Fiken tydelig at de er på brukerens “side”

    Seksjon 3.
    Vi er nå over på Features (Funksjoner), men fokus er fortsatt hvilken VERDI det gir brukeren; At produktet FORENKLER.
    Illustrasjon viser produktet i praksis med eksempel. Dette gir tillit og svarer på mage av de sprøsmålene kunde har. En leken illustrasjon viser at dette er for vanlige mennesker og ikke f.eks revisorer

    Seksjon 4.
    Fiken har sikkert gjort brukerundersøkelser for å finne ut hvilke utfordringer små bedrifter og enekltmannsforetak sliter med. Her vises tydelig at disse utfordringene  løser Fiken lett.

    Seksjon 5
    Kunder som er ny på regnskap vet at de vil trenge en del hjelp. Her forsikrer FIken oss om at de er der for å hjelpe. Her tar de å svrer på en av de store innvendingene som potensielle kunder vil ha

    Seksjon 5
    Social Proof
    Det er alltid viktig å vise til at andre kunder har gode erfaringer og at produktet har løst deres problem. Dette gjør Fiken på en elegant måte her.

     

    •  

    Design:

      • Attraktivt og brukervennlig: Godt med plass og luft så budkskapene står tydelig frem. Illustrasjoner som illustrerer enkelhet, lekenhet og positivitet.

      • Profesjonelt og tillitsvekkende: Gir et godt inntrykk av Fiken som bedrift.

    Fiken landingssiden er et godt eksempel på hvordan man kan lage en vellykket landingsside som konverterer besøkende til kunder.

    Hvis du ønsker å lage en vellykket landingsside for din egen bedrift, kan du lære mye av Fiken landingssiden.

     

    Picture of Thomas Knutsen
    Thomas Knutsen

    Webutvikler og markedsfører. Eier av Inpercepta AS

    Verdt å dele